فواید و خواص شگفت‌انگیز بستنی

Monday، ۵ Aabaan ۱۳۹۹

فواید بستنی شاید بیشتر از چیزی باشد که ما فکر می‌کنیم.

بستنی محصول است که با داشتن مواد مغذی بالا اثرات سلامتی‌بخش زیادی دارد. پایه اولیه بستنی، شیر و خامه است که دارای کلسیم، فسفر، ریبوفلاوین، ویتامین A و ویتامین D هستند.

بستنی طعم‌های بیشماری دارد، که بعضی از آن‌ها میکس دو یا چند طعم مختلف هستند.این روز‌ها حتی ‌بستنی‌های عجیب با پودر زغال یا ادویه‌هایی مثل کاری، سیر و غیره درست می‌شود و طرفدار‌های خاص خودش را دارد. ما می‌توانیم بستنی‌هایمان را با انواع میوه‌ها، انواع مغز‌ها و خشکبار، چیپس شکلات، بیسکوئیت، سس‌ها وشیره‌های مختلف، خاص‌تر و خوشمزه‌تر کنیم.

اما باید در نظر داشته باشیم که تنها در صورت مصرف درست و به اندازه می‌توانیم از فواید بستنی بهره ببریم.

فواید بستنی که شاید نمی‌دانستید!

شاید برای ما اتفاق افتاده باشد که دلمان بستنی بخواهد اما به دلیل ترس از اضافه وزن، سرماخوردگی و غیره خودمان را از این لذت محروم کردیم. اما دیگر با دانستن فواید بستنی، بدون عذاب وجدان و مشتاق‌تر از قبل این خوراکی خوشمزه را مصرف خواهیم کرد.

نتایج تحقیقات نشان داده که زنانی که روزانه یک اسکوپ بستنی کم چرب مصرف کردند، ۲۶٪ بیشتر از افرادی که بستنی را در رژیم غذایی‌شان نداشتند وزن کم کردند. دلیل این موضوع را می‌توان به کلسیم موجود دربستنی ربط داد. کلسیم بدن را قوی نگه‌داشته و باعث بهبود سوخت و ساز می‌شود. اگرچه همین نتیجه را با مصرف قرص کلسیم می‌توان گرفت ولی تا وقتی بستنی هست چرا باید به دنبال جایگزین بود؟

تقویت استخوان‌ها

کلسیم برای دندان و رشد و استحکام استخوان‌ها لازم است، پس مصرف بستنی علاوه بر اینکه از دندان‌ها محافظت می‌کند باعث پیشگیری از پوکی استخوان هم می‌شود.

تقویت عملکرد مغز

طی آزمایشی، یک دسته ازافراد مورد آزمایش اول صبح و قبل از هر چیز دیگر، صبح‌ها بستنی و دسته دیگر یک لیوان آب سرد خوردند. نتایج نشان داد، دسته‌ اول هوشیار‌تر از دسته دوم بودند. متخصص تغذیه بیان کرد که این موضوع می‌تواند به این دلیل باشد که بستنی باعث بالارفتن سطح دوپامین می‌شود.

افزایش انرژی

بستنی غنی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین است. با کالری که از بستنی دریافت می‌کنید انرژی از دست‌رفته خود را به دست خواهید آورد.

فواید بستنی

تقویت سیستم ایمنی

یکی از فواید بستنی که شاید تصورش را نمی‌کردید، تقویت سیستم ایمنی بدن است. بستنی نوعی فرآروده لبنی تخمیر‌شده است. فرآورده‌های تخمیری باعث تقویت سیستم گوارشی و تنفسی در مقابل عفونت‌ها می‌شود. هرچه سیستم گوارش و سیستم تنفسی قوی‌تر باشد، ایمنی بدن هم بالا‌تر می‌رود.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه

کمبود کلسیم در تمامی زنانی که سرطان سینه در آن‌ها تشخیص داده شده است، دیده می‌شود. همانطور که قبل‌تر گفته شد بستنی منبع غنی از کلسیم است، با دریافت میزان کافی کلسیم می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

شادی‌آور

با بررسی عملکرد مغز افراد هنگام خوردن بستنی وانیلی مشاهده شد به محض اینکه افراد مورد مطالعه بستنی را قورت دادند؛ تغییر فوری در مغز به خصوص در قشراربیتوفرانتال آنها رخ داد. به این بخش از مغز مرکز شادی می‌گویند چون هنگامی فعال می‌شود که فرد خوشحال باشد. پس هرگاه احساس ناراحتی یا افسردگی کردید با خوردن یک کاسه بستنی حال خودتان را خوب کنید.

افزایش باروری

با مطالعه‌ای که روی ۱۸۰۰۰ خانم بین سنین ۲۴ تا ۴۲ سال صورت گرفت؛ ثابت شد که مصرف شیر کامل یا بستنی به دلیل وجود نوعی چربی، شانس باروری در زنان را افزایش می‌دهد.

کمک به ساخت استخوان در جنین

خوردن بستنی در دوران بارداری به تأمین مواد معدنی مورد نیاز برای تشکیل و استحکام استخوان در جنین کمک می‌کند. البته لازم به ذکر است که نباید در مصرف بستنی در این دوران زیاده‌روی کرد و ترجیحا بستنی را خودتان با استفاده از میوه‌های یخ‌زده درست کنید.

حالا که درباره فواید بستنی بیشتر می‌دانیم، لازم است بدانیم که فواید بستنی در صورت مصرف درست و به اندازه آن حاصل می‌شود.